Vill du ha fler kunder? Eller räcker det nu?
Sökoptimering, eller SEO, sökmotoroptimering eller sökordsoptimering (kärt barn har många namn), handlar om att göra det lättare för sökmotorerna att visa din hemsida i sökresultaten för rätt personer.
Det viktigaste är inte att du får så många besökare som möjligt utan att du får rätt besökare. De som har störst sannolikhet att bli dina kunder.
Ingen vet exakt hur sökmotorernas algoritmer fungerar, så ingen kan garantera dig att du kommer att hamna överst i sökresultaten. Klart är att det är hundratals detaljer med olika stor betydelse som påverkar. De här algoritmerna uppdateras med jämna mellanrum och vid större förändringar kan de ruska om ordentligt i listorna.
Google och de andra sökmotorerna använder sig idag av AI (Artificiell Intelligens) för att kategorisera sidorna och för att klura ut vad besökaren egentligen söker efter.
Därför är inte sökordstätheten lika viktig som den en gång var. Du kan till exempel hamna högt upp på söklistorna på ordet "hund" utan att ha nämnt hund en enda gång i texten, så länge du skriver om labradorer, pudlar och schäfrar.
På samma sätt kan Google visa resultat om tandbryggor, och inte båtbryggor, när du söker på "brygga" om du tidigare har gjort sökningar på tandvård och tandläkare.
Dessutom påverkar en rad andra faktorer, till exempel var du fysiskt befinner dig när du gör din sökning och vad du sökt efter tidigare. Om du sitter på jobbet och söker efter ditt eget företag så är chansen stor att det kommer att visas högre upp i sökresultaten än det gör för andra personer.
Den artificiella intelligensen har därför gjort det svårare att fuska till sig en topplacering. Om du ändå skulle försöka så kommer du att straffas hårt av sökmotorerna och din sida kan riskera att blockeras helt i resultatlistorna.
Det är därför det är så viktigt att bara anlita seriösa SEO-företag som håller sig till reglerna.